E-CITARO - Baterie, správné zacházení
Pokyny pro vozidla od společnosti Daimler s ohledem na polovodičové baterie! (LMP: lithium-metal-polymer)
Počet vozidel (převážně E-Citaro), která jsou vybavena polovodičovou baterií, výrazně narůstá, proto je zvláště důležité, aby řidiči s vozidlem zacházeli správně a měli k dispozici důležité informace.
Důležité: při přebírání vozidla se nechte vždy poučit o systému, je nezbytné krátké zaškolení.
Upozorňujeme na následující:
- E- Citaro s „baterií LMP“ nesmí zůstat bez proudu, proto zde nevypínejte hlavní vypínač baterie!!
- Vozidlo s polovodičovými bateriemi lze rozpoznat podle štítku na nabíjecí jednotce; když otevřete dveře zavazadlového prostoru je vidět štítek s nápisem “ LMP.“ (viz obrázek 1), kromě toho je ve vozidle informační list, který výslovně uvádí, že se palubní napájení nesmí vypínat!
- Pokud vypnete palubní napájení, polovodičové baterie se během 2 hodin ochladí natolik, že vozidlo již nelze nastartovat. Vozidlo musí být odtaženo, a v takovém případě se potom jedná o chybu obsluhy řidiče a Vega musí uhradit všechny vzniklé náklady!
- Je třeba také poznamenat, že vozidla s tímto systémem baterie vyžadují průměrnou kapacitu nabíjení 17-20 % za 24 hodin pro proces zahřívání (udržování baterie na 80 °C) = max. 3-5 dní (při plně nabitých bateriích) bez dobíjení.
To je zvláště důležité vědět, pokud vozidlo s polovodičovou baterií není při přebírání plně nabité nebo je převzetí například v pátek a plánovaný odjezd je v pondělí!
V případě pochybností se prosím vždy poraďte s dispečinkem (Dispo) nebo zašlete na Dispo informaci, že se jedná o vozidlo s polovodičovými bateriemi, přeprava se případně musí naplánovat jinak nebo je nutné vozidlo dočasně nabít.
Upozornění:
Baterie LMP (lithium metal polymer) vyžadují během převodu nápravy „proces vyvažování / přepínání“ který musí bezpodmínečně provést řidič.
Řidič obdrží upozornění na displeji s šedým pozadím (viz obrázek 2), pokud se toto upozornění objeví, zajeďte na další parkoviště a otevřete alespoň jedny dveře a případně také zatáhněte brzdu.
Proces přepínání pak trvá jen několik sekund a zobrazí se šipkou (viz obr. 3) vedle ukazatele převodového stupně, po dokončení se na místě šipky opět objeví zelený ukazatel výkonu a můžete pokračovat v jízdě.