Milan Lexa - Vozidla LNG
Ahoj všem,
protože se vozí a bude vozit čím dál více vozidel na LNG (tekutý zemní plyn), je důležité, věnovat zvýšenou pozornost stavu paliva a tankování LNG.
Důrazně doporučuji všem, aby se podívali na následující odkaz, pročetli si ho a hlavně koukli na instruktážní video číslo 1 od Shell, které je z českým překladem. Má 5 minut, tak to snad vydržíte:
http://www.vegaczech.cz/clanky/vega---skoleni/1.navody/lng---skoleni--tankovani--cerpani-paliva.html
Důležitá informace je hlavně ta, že tlakoměry/budíky na nádržích nejsou ukazatele stavu paliva nýbrž ukazatele tlaku v soustavě /nádrži.
Kolik je LNG paliva v nádrži pozná řidič pouze na ukazateli palubní desky.
Jde o to, že tankování je možné pouze tehdy, pokud tlak v nádržích klesne pod 10 barů. Od toho je tam také upouštěcí ventil (v instruktážním Shell videu je to bod 7).
Neplést si tedy tlakoměry/budíky u vozidel CNG, kde ukazatel je do 400 barů kdežto u LNG pouze do 20 barů.
U různých vozidel můžou mít tlakoměry různou podobu.
Třeba Iveco má na tlakoměru vyznačenou ideální výšku tlaku před tankováním zelenou výsečí (viz foto).
U Volva nebo Scanie je tlakoměr bez barevných výsečí, ale hodnota maximálně 10 barů před tankováním platí pro všechna LNG vozidla.
Ideálně by jsme vozidla vůbec tankovat neměli a vozidla by měla být předtankovaná tak, aby dojela do místa určení.
Nicméně povinností každého řidiče je, aby se předem přesvědčil o potřebném množství paliva na cestu a v případě jakýchkoliv pochybností konzultoval situaci s dispem.
Ideálně by každý, kdo bude tankovat LNG vozidlo, měl absolvovat školení o tom, jak správně postupovat. I to najdete ve výše uvedeném odkazu.
Tak kolama dolů a mějte se fajn.